Metodická prevence

METODICI PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ:

  1. stupeň - Mgr. Andrea Mariášová 
  2. stupeň - Mgr. Jana Šindelářová

Hlavní úkoly metodiků prevence rizikového chování

Těžiště práce metodiků prevence spočívá v oblasti prevence sociálně nežádoucích jevů, dále potom vytvářejí minimální preventivní program školy na aktuální školní rok.

- ve své každodenní činnosti se zaměřují na prevenci: záškoláctví, požívání alkoholu a drog, kouření, násilí, šikany a kyberšikany, vandalismu, zneužití digitálních technologií, internetu a sociálních sítí, sexuálního zneužívání, rasismu, možného zneužívání sektami, rizikových projevů sebepoškozování

- zajišťují besedy a přednášky

- pomáhají vedení školy koordinovat další vzdělávání pedagogických pracovníků naší školy v oblasti prevence


Metodici prevence úzce spolupracují s třídními učiteli při zachycování varovných signálů, které poukazují na rozvoj sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků nebo třídních kolektivů. Pokud již došlo ke zhoršení vztahů ve třídě, nebo k rizikovému chování jednotlivců, spolupracují na nápravě těchto vztahů nejen s třídními učiteli, ale také s některými specializovanými pracovišti (PPP, SVP, Spirála, sociální odbor…). Dále spolupracují s rodiči a poskytují poradenské služby


Odkazy: (děleno dle problematiky)

Telefonní kontakty na instituce:

  • Linka Bezpečí - 800 155 555
  • Linka MŠMT - 257 193 310
  • Rodičovská linka - 840 111 234

     

     

     

    Preventivní program školy pro školní rok 2023/2024

     

    Poradenský tým tvoří:

    Metodici prevence: Mgr. Jana Šindelářová, Mgr. Andrea Mariášová

    Výchovná poradkyně: Mgr. Věra Němcová

    Ředitelka školy: Mgr. Petra Holasová

    Zástupce ředitele školy: Ing. Naděžda Myšková, Mgr. Markéta Škachová

    TU jednotlivých tříd

    Zástupci spolupracujících organizací:

    Policie ČR – npor. Mgr. Bc. David Reichel

    OSPOD – Mgr. Pavla Černá (kancelář 501, vedoucí oddělení sociálně-právní ochrany dětí, 475 271 734, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.), Mgr. Věra Mitscherlingová  (obvod,  475 271 735, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.), Bc. Alena Dlouhá (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.)

    PPP – Mgr. Gabriela Kottová (475 532 803, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.)

    Zdravotní ústav v Ústí nad Labem (Mgr. Anna Milerová,  Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.)

    Mgr. Josef Kostelecký – Etické dílny (www.etickedilny.cz)

     

    I v letošním školním roce zůstává základním principem preventivní strategie na naší škole osvojování základních kompetencí v oblasti zdravého životního stylu a prevence a rozvoj dovedností, které vedou u žáků k odmítání všech druhů projevů šikany, kyberšikany, zneužívání sociálních sítí a internetu, sebedestruktivního chování, projevů agresivity a porušování zákona.

    Za velmi důležitou považujeme oblast prohlubování komunikačních dovedností mezi učitelem, rodiči a žákem, posilování sebevědomí, sebeúcty a vzájemné úcty, řešení konfliktů a smysluplné využívání volného času.

    Preventivní program školy vychází z Metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízení, č.j. 21291/2010 – 28 a z Metodického pokynu ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování ve školách a školských zařízení č.j. MSMT – 22294/2013-1.

    Jde o komplexní systémový prvek v realizaci preventivních aktivit a při jeho tvorbě byla brána na zřetel také Školní preventivní strategie.

     Prevence rizikového chování je zaměřena dlouhodobě na tyto oblasti:

    1. zneužívání sociálních sítí
    2. Kyberšikana, šikana
    3. zneužívání návykových látek
    4. záškoláctví
    5. nebezpečí na internetu
    6. poruchy příjmu potravy - mentální bulimie, mentální anorexie
    7. násilí
    8. rasismus, xenofobie, vandalismus, intolerance
    9. kriminalita, delikvence, vandalismus a další formy násilného chování
    10. komerční zneužívání dětí
    11. rozpoznání a zajištění včasné intervence zejména v případech (domácího násilí, poruch příjmu potravy - mentální bulimie, mentální anorexie)

     

    1. Cíle minimálního preventivního programu na škole:

    ⸰ Dlouhodobé cíle: 

    Ve spolupráci s rodiči a ostatními institucemi formovat osobnost žáka, která je s ohledem na svůj věk schopná orientovat se v dané problematice a činit správná rozhodnutí. Potlačovat agresivní chování a sledovat projevy šikany nebo kyberšikany a tyto projevy okamžitě vyhodnocovat a přijmout účinná opatření.

    Vhodným způsobem upozorňovat na nebezpečí zneužití sociálních sítí a nebezpečí kybešikany.

    Seznamovat žáky s různým nebezpečím a naučit je způsoby, jak tomuto nebezpečí čelit. Upevňovat pozitivní vlastnosti a návyky, které jim pomohou v krizových situacích přijmout nejvhodnější řešení.

    Prohlubovat komunikační dovednosti mezi učitelem, rodiči a žákem, posilování sebevědomí, sebeúcty a vzájemné úcty, řešení konfliktů a překonávání překážek.

    Pomoci žákům při přechodu z I. stupně na II. stupeň a zvládnout rizikové období puberty, kdy dochází ke zvýšenému zájmu o tzv. „zakázané ovoce“.

    ⸰ Střednědobé cíle:  

    Zaměřit pozornost na děti s rizikovým chováním, zlepšit komunikaci v rámci třídních kolektivů, zajistit pravidelnou práci s třídním kolektivem (třídní učitel, ŠMP). Rozvíjet dobrou spolupráci  s ostatními pomáhajícími složkami – Policie, OSPOD, PPP, SVP – při odhalování negativních jevů ve škole.

    S pomocí třídních i netřídních učitelů, zákonných zástupců žáků, vedení školy, MPP a VP ve spolupráci se zástupci dětí (Žákovský parlament) pracovat efektivněji na vytváření pozitivního klimatu třídy a školy, podchytiti začínající projevy agresivity či šikany/kyberšikany a dále tyto jevy sledovat.

    Na základě podnětů od všech zúčastněných složek odhalovat nebezpečná místa školy a sledovat příp. projevy sociálně patologických jevů, či jiných nezdravých projevů v těchto místech a snažit se počet těchto míst minimalizovat.  

    Pomoci žákům při nástupu do školy (1. ročník) a při přechodu z I. stupně na II. stupeň (6. ročník) a odstranit škodlivé návyky a nedostatky v chování. Pro nastartování činnosti nově vytvořených třídních kolektivů 6. tříd zorganizovat startovací pobyty vždy na začátku školního roku.

    V rámci třídnických hodin monitorovat klima třídy a zjišťovat možné problematické chování.

     

    ⸰ Krátkodobé cíle:

    MPP a VP se budou i nadále vzdělávat v oblastech svého působení (semináře, konference zaměřené na problematiku sociálně patologických jevů). S pomocí nabídek vzdělávacích agentur vyhledat i vhodné semináře pro zájemce i z řad třídních učitelů.

    Poskytovat základní informace o nebezpečí návykových látek a o dalších rizikových faktorech ohrožujících zdravý vývoj dětí a mládeže (nástěnky, webové stránky školy, vhodná vyučovací témata v hodinách např. Ch, Př, VkO, třídnických hodin). Tyto informace předávat i prostřednictvím třídních schůzek zákonným zástupcům dětí.

    Zajistit pomoc v případě existence problému (VP, MPP, TU, schránka důvěry, Policie ČR) a informovat o dalších možnostech pomoci (nástěnka, nabídka poraden, kontakty na webové stránky, konzultace s kurátorkou pro mládež..)

    Udržovat pozitivní klima školy a přátelské vztahy mezi učitelem a žákem, mezi učiteli navzájem a mezi žáky v rámci třídních kolektivů a celkových vztahů ve škole. Více zapojit do přípravy společných akcí i žáky a rodiče školy, např. s pomocí školního parlamentu.

    Rozvíjet komunikační dovednosti, napomáhat formování kladných pozitivních hodnot a postojů, podporovat kamarádské vztahy, pracovat s rizikovými žáky (ohrožená kategorie 5. – 8. ročník).

    I v letošním školním roce budeme snažit zrealizovat programy či preventivní krátkodobé aktivity, které bude možné uskutečnit (Etické dílny a další programy).

    Pokračovat v dobře nastartované spolupráci s paní Bc. Alenou Dlouhou (OSPOD) a v případě potřeby spolupracovat i se SVP.

    Nabízet dětem zajímavé volnočasové aktivity, naučit je využívat aktivně volný čas, poskytnout jim prostor pro odpočinek během přestávek (v době dopoledním i odpoledního vyučování).

    I v letošním školním roce je zajištěn dohled během volných hodin  mezi dopoledním i odpoledním vyučováním.

    V odpoledních hodinách škola nabízí žákům možnost využít venkovní školní hřiště pro sportovní aktivitu.

    I nadále rozvíjet vzájemnou spolupráci školy s rodiči (Rada školy, třídní schůzky, SRPŠ),  aktivně zapojovat rodiče do akcí školy (Den otevřených dveří, komunikace v rámci třídních schůzek, osobní jednání s rodiči, tvořivé dílny, výstavy..). Poskytovat dostatek informací. Nabízet odbornou pomoc s řešením problémů s aktivní účastí všech zainteresovaných stran. Nabízet možnosti konzultací v případě problémů.

    Rozvíjet okruh spolupracovníků a lépe propojit spolupráci mezi učiteli I. a II. stupně. Zlepšit vzájemnou komunikaci I. a II. stupeň, pedagogové – vedení školy, pedagogové – rodiče.

    Sledovat zhoršující se vztahy ve třídách II. stupně (přechod na II. stupeň, dospívání…), v případě potřeby spolupracovat na nápravě těchto vztahů s TU, VP či některými specializovanými pracovišti (PPP, SVP, sociální odbor..).

    Pokračovat v nastavené práci s třídami – spolupráce TU – MPP – VP.  I nadále sledovat situaci ve třídách: 8. B, 8. C, 9. C a úzce spolupracovat s TU při nápravě negativního chování v daných třídách a v rámci akcí školy pokračovat se stmelováním třídního kolektivu a podpoře pozitivních projevů chování. V rámci hodin TV občas zařadit společnou aktivitu celého třídního kolektivu pro podporu stmelení kolektivu.  

    Sledovat situace a fungování v třídních kolektivech v současných 6. třídách a v případě nutnosti zrealizovat sociometrické šetření a ve spolupráci s třídními učiteli a výchovnou poradkyní řešit případné problémy.

    1. Řízení a realizace preventivních aktivit

    Za realizaci Preventivního programu školy (PPŠ) zodpovídají školní metodici prevence, kteří koordinují práci jednotlivých učitelů, podílejí se na analýze současného stavu a na řešení problémů. O průběhu naplňování PPŠ informují vedení školy a spolu s ním pravidelně vyhodnocují aktuální situaci ve škole. O svých aktivitách též pravidelně informují na pracovních poradách, případně na pedagogických radách ostatní pedagogy školy.

    MPP dále spolupracují s ostatními složkami podílejících se na prevenci či řešení negativních jevů (Policie ČR, PPP, OSPOD, SVP a dalšími).

    O významných aktivitách školy MPP či TU informují na třídních schůzkách rodiče, o akcích školy v rámci PPŠ školy mohou být rodiče informováni i prostřednictvím webových stránek školy.

    1. Primární prevence v rámci jednotlivých vyučovacích předmětů 

       

       

      1. stupeň - Primární prevenci na prvním stupni má na starost třídní učitel, kterému je při jeho řešení nápomocen MPP. Při výuce lze využít různých metod (výklad, předávání informací,  samostatná práce, skupinová práce, projektové vyučování, dramatická výchova) nebo využít materiály školy v oblasti primární prevence. Vhodné je zejména využít hodin prvouky či přírodovědy, třídnických hodin či požádat o speciální program MPP.

      Zaměření na mladší školní věk:

      • navozování příznivého psychosociálního klimatu ve třídě (TU)
      • osvojování a upevňování základních návyků v rámci hygieny a životosprávy (sdělení TU)
      • základní informace v oblasti prevence šikany, kyberšikany, experimentování s alkoholem

        nebo s cigaretami

      • základy etické a právní výchovy (Etické dílny)
      • všestranný rozvoj osobnosti žáka (všichni)
      • soustředěnost na včasné diagnostikování sociálně – patologických problémů ve třídních

        kolektivech a spolupráci na jejich řešení (TU + MPP + poradenské pracoviště)

      • důraz na spolupráci s rodiči (TU)
      • široká nabídka volnočasových aktivit (zajistí škola)
      • návštěvy filmových a divadelních představení, koncertů, besed; účast v soutěžích

        výtvarných, sportovních, dopravních apod. (TU, MPP, zástupce ředitele školy)

       

      Po pěti letech na ZŠ by děti měly umět:

      • definovat rodinu jako zázemí a útočiště
      • zvládat rozdíly v komunikaci s dětmi a dospělými
      • mít základní sociální dovednosti
      • umět se chránit před cizími lidmi
      • mít základní zdravotní návyky
      • umět si správně zorganizovat svůj volný čas
      • znát nebezpečí zneužití sociálních sítí
      • rozlišit šikanu od běžného agresivního jednání

       

      II. stupeň - Práce na II. stupni je velmi náročná na koordinaci tak, aby byla probrána všechna témata, ale zároveň nedocházelo k jejich překrývání a k přesycení žáků informacemi. S tématy v oblasti prevence se pracuje v předmětech Výchova k občanství, Osobnostní a sociální výchova, Etická výchova, Př, Ch, Dě, Čj a literatura. K práci s témat lze využít metod výkladu, samostatné práce, práce s médii, projektové vyučování, skupinová práce, hraní rolí, práce s materiálem, metod besed a přednášek.

      Zároveň bychom chtěli posílit roli třídních učitelů tak, aby byli schopni rozlišit ve svých třídách výskyt sociálně patologických jevů a dokázali zabránit jejich dalším projevům. Dále by práce TU měla směřovat více na upevnění vztahů v rámci třídních kolektivů a na budování pozitivního klimatu třídy a poté i celé školy. V průběhu školního roku se pokusíme realizovat projekt Etické dílny. Tento projekt je zaměřen na rozvoj komunikace  a asertivního chování ve třídách II. stupně.

      Na základě dobré spolupráce s Policií ČR a Městskou Policií se pokusíme zrealizovat další přednášky v rámci prevence sociálně patologických jevů ve školách. Zaměříme se zvláště na prevenci kyberkriminality, kyberšikany, nebezpečí na sociálních sítích a na zneužívání návykových látek.

      Před opuštění FZŠ by žáci měli znát nebo umět:

      • pojmenovat základní návykové látky
      • znát jejich účinky na lidský organismus
      • orientovat se v základní problematice závislostí
      • znát nebezpečí související se zneužitím sociálních sítí
      • znát základní právní normy
      • vědět, kde jsou kontaktní místa pro tuto problematiku
      • posilovat svá sebevědomí, správně se rozhodovat, zaujímat zdravé životní postoje
      • orientovat se v problematice sexuální výchovy
      • bránit se různým formám násilí, vědět, kde hledat pomoc
      • zvládat základní sociální dovednosti

       

      1. A) Úkoly a činnost vyučujících
      • posílení úlohy učitelů v oblasti tvorby pozitivního sociálního klimatu, včasná diagnostika a intervence při riziku vzniku sociálně patologických jevů a kooperace s odborníky při jejich řešení, zejména spolupráce s výchovnou poradkyní a třídními učiteli
      • věnování pozornosti problematickým skupinám žáků nebo jednotlivcům, odhalování projevů asociálního chování mezi žáky, soustředit se zejména na problematiku šikany/kyberšikany
      • v rámci prevence kouření a zneužívání alkoholu zajistit dostatečnou informovanost žáků
      • sebevzdělávání učitelů v metodách preventivní výchovy a ve výchově ke zdravému životnímu stylu v souladu s Národními vzdělávacími osnovami pro oblast prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže
      • MPP a VP – zajistit shromažďování a zpřístupňování materiálů pro pedagogický sbor, zajištění odborných seminářů
      • nově příchozím pedagogům nabídnout všestrannou kolegiální pomoc, zajistit pomoc i nově jmenovaným třídním učitelům
      • přizvat ke spolupráci pedagogům i odborné pracovníky, např. kurátorka OSPOD

       

      1. B) Aktivity pro žáky
      • nadále pokračovat v zajišťování startovacích/seznamovacích pobytů pro žáky 6. ročníků
      • výchova k odpovědnosti za své zdraví a za zdraví ostatních – vytváření eticky hodnotných postojů a způsobů chování
      • zaměření pozornosti na projevy prevence šikany, kyberšikany, drogových závislostí, konzumace alkoholu, vandalismu, rasismu, násilí, sexuálního zneužívání apod.
      • věnovat nadále zvýšenou pozornost prevenci kouření a zneužívání alkoholu (osvěta v rámci hodin VkO, Př, Ch, třídnických hodin)
      • dovednost volby správné životosprávy; poruchy příjmu potravin – mentální anorexie, bulimie
      • akce zaměřené na práci s národnostními menšinami směřující k potlačení rasismu a xenofobie
      • zvyšování příznivého klimatu ve třídních kolektivech formou organizování výletů, exkurzí, ŠVP, lyžařských kurzů atd.
      • organizování akcí směřujících k oživení klimatu ve škole a zábavnou formou zpříjemnění školního prostředí (tematické dny, sportovní akce, velikonoční dílny, vánoční jarmark, charitativní akce, různé školní soutěže apod.)
      • široká nabídka volnočasových aktivit
      • účast v literárních, vzdělávacích a sportovních soutěžích a olympiádách
      • ekologická výchova, estetická výchova, výchova ke zdravému životnímu stylu v rámci hodin
      • Žákovský parlament:

      zástupci jednotlivých tříd se pravidelně scházejí s vedením školy a na schůzkách prezentují zájmy tříd, nové nápady, návrhy  a případné kritické připomínky. Žáci se tak učí formulovat svoje myšlenky, vyjadřovat svoje názory a naslouchat druhým, diskutovat o problémech. Jsou tak vedeni k přijetí základních demokratických principů.

      Na základě dobrých zkušeností z předchozích let budeme pokračovat v podpoře aktivit ŽP, který již dokázal upozornit na některé negativní formy chování; pomocí vhodných nástrojů (mapa školy) vyhledal nebezpečná místa ve škole a svými nápady pomohl snížit rizikové chování v těchto místech (WC II. stupně, šatny).

      Cílem je rozvoj této dobré spolupráce. Žáci, kteří mají zájem na pozitivním klimatu školy dokáží rozpoznat i různá nebezpečí, navrhnout jejich řešení a spolupracovat při odstraňování negativních jevů ve škole. Stávají se tak platnou součástí preventivního týmu školy.

       

      1. C) Aktivity pro zákonné zástupce a veřejnost
      • předat informaci o PPŠ zákonným zástupcům v rámci třídních schůzek
      • užší spolupráce při řešení problémů
      • nabídka poradenství
      • na třídních schůzkách pohovořit o nebezpečí zneužívání alkoholu a návykových látek, zejména u starších žáků
      • informovat rodiče o nebezpečí šikany a kyberšikany a seznámit se základním postupem v případě prokázání šikany či kyberšikany

       

      Add. A, B, C

      • Rizikové skupiny – max. snaha o pomoc problémovým dětem; jednání s rodiči za přítomnosti výchovného poradce, MPP; spolupráce s OSPOD, pedagogicko-psychologickou poradnou; snaha zapojit tyto žáky do třídního kolektivu, do školních i mimoškolních aktivit; sledovat i nadále jejich chování
      • Třídní schůzky – rodiče jsou postupně seznamováni s prací MPP a VP; mohou při třídních schůzkách dostat informace o možných úskalích, která je mohou v souvislosti s dospíváním jejich dětí potkat
      • Podpora vedení školy – vedení školy vytváří v průběhu školního roku podmínky pro

      naplňování cílů preventivního programu školy; umožňuje odborné vzdělávání školních metodiků prevence, výchovného poradce i ostatních pedagogických pracovníků; vytváří prostor pro informování učitelů; zajišťuje vybavení školy materiály pro realizaci PPŠ; spolupracuje s MPP a VP při řešení problémových situací

      • Informovanost pedagogických pracovníků – s preventivním programem školy jsou seznámeni všichni pedagogičtí pracovníci, kopie je umístěna ve sborovně; aktuální informace jsou na nástěnce MPP, popř. sdělovány třídním učitelům
      • Volnočasové aktivity – nabídka zájmových činností vedených odbornými lektory nebo učiteli
      • Školy v přírodě – většina tříd školy vyjíždí každoročně na ŠVP, kde se využívá nestandartní prostředí k prohloubení návyků dětí vzhledem ke zdravému životnímu stylu; pracuje se s prvky

      zážitkové pedagogiky, která umožňuje sebepoznání, sebepřijetí, rozvoj sociálních dovedností a posílení soudržnosti třídního kolektivu

      • Den otevřených dveří – slouží především k prezentaci práce školy a zároveň dává možnost seznámit zákonné zástupce s koncepcí školy a prací ve škole; na jeho průběhu se podílejí i žáci, kteří se učí prezentovat svou práci a výsledky veřejnosti
      • Informační nástěnky – v 1. patře nástěnka metodika primární prevence pro I. stupeň; ve 2. patře je nástěnka metodika prevence pro II. stupeň; v přízemí je umístěna schránka důvěry
      • Informování zákonných zástupců – třídní schůzky, dny otevřených dveří, konzultační hodiny, webové stránky školy, nástěnky

       

      1. Řešení přestupků

      Porušování školního řádu, týkající se držení, distribuce a užívání návykových látek v prostorách školy, je klasifikováno jako hrubý přestupek a jsou vyvozeny příslušné sankce. Jsou sledována i další riziková chování – šikana, kyberšikana, vandalismus, brutalita, rasismus atd. V případě zjištění jsou navržena cílená opatření. V případě, kdy selže prevence ve škole, bude přistoupeno k následujícím opatřením:  1. individuální pohovor se žákem; 2. jednání s rodiči na úrovni výchovné komise; 3. doporučení kontaktu s odborníky; 4. v případě nezájmu rodičů uvědomění sociálního odboru, oddělení péče o dítě; 5. v případě dealerství oznámení Policii ČR.

      Specifikace sankcí je upřesněna ve školním řádu.               

       

       

      V Ústí nad Labem dne 29. 9. 2023

      Zpracovala:

      MPP II. stupeň: Mgr. Jana Šindelářová     …...………….…...

      MPP I. stupeň: Mgr. Andrea Mariášová    ..……..…….……..

      Ředitelka školy: Mgr. Petra Holasová       …..……….………

      Výchovný poradce: Mgr. Věra Němcová ….…………….….

       

       

     

 

KRIZOVÝ PLÁN ŠKOLY

Cíle krizového plánu školy:

Pomáhá v identifikaci a řešení různých negativních jevů způsobených rizikovým chováním ve školním prostředí, které mohou ovlivnit žáky. Pomáhá vytvořit ve škole bezpečné prostředí.

Krizový plán upravuje zásady pro postup všech pedagogických pracovníků školy v případě výskytu rizikového chování žáků. Krizový plán je součástí Preventivního programu školy a je umístěn ve sborovně školy a na webových stránkách školy

Krizovou situací rozumíme situaci, která vyžaduje rychlá a správná řešení, aby bylo případné nebezpečí a škody z ní vyplývající eliminovány a minimalizovány.

Jeho základem je Metodický pokyn MŠMT k primární prevenci sociálně-patologických jevů u dětí a studentů ve školách a školských zařízeních 20 006/2007-51 a Metodický pokyn MŠMT k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení. Č. j. 24 246/2008-6.

 

Preventivní/ intervenční tým školy:

Ředitelka školy: Mgr. Bc. Petra Holasová

Zástupkyně školy: Ing. Naděžda Myšková

                                 Mgr. Markéta Škachová

Metodik prevence: Mgr. Andrea Mariášová – 1. stupeň

                                   Mgr. Jana Šindelářová- 2. stupeň

Výchovný poradce: Mgr. Věra Němcová

Třídní učitelé

 

Důležitá krizová čísla:

Integrovaný záchranný systém: 112

Policie ČR: 158

Záchranná služba: 155

Hasičský záchranný sbor: 150

 Pedagogičtí pracovníci školy jsou ze zákona povinni provádět preventivní opatření v rámci všech aktivit školy a při řešení patologické situace jsou povinni postupovat dle Krizového plánu školy. Krizový plán školy je závazný dokument.

 KRIZOVÉ PLÁNY PRO JEDNOTLIVÉ TYPY RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ:

  1. Postup při úrazu žáka

Školní úraz je úraz, který se stal během vyučování v prostorách školy nebo na akci organizované školou.

  1. Zjistit rozsah a závažnost poranění. Ošetřit zranění.
  2. Informovat vedení školy.
  3. V případě závažného poranění zavolat záchrannou službu, poskytnout první pomoc.
  4. Oznámit skutečnost zákonnému zástupci zraněného, požádat o převzetí ze školy.
  5. Do knihy úrazů provést záznam o úrazu.
    1. Postup v případě záškoláctví

    Způsob a doba omlouvání je ustanovena ve školním řádu a školském zákoně.

    Hlavním úkolem učitele je zjistit příčiny záškoláctví. Důležitá je spolupráce mezi rodinou, školou, lékařem a OSPOD.      

    U problémových žáků lze omlouvání dítěte lékařem dohodnout ve spolupráci s odborem sociální péče. Pokud má učitel přesvědčivé důkazy o záškoláctví, nemusí omluvenku od rodiče uznat a takovou absenci vede jako skryté záškoláctví. Třídní učitel vždy projedná tyto skutečnosti se zákonným zástupcem žáka, sepíše o tom záznam a informuje výchovného poradce a metodika prevence.

Způsob a doba omlouvání je ustanovena ve školním řádu a školském zákoně.

Hlavním úkolem učitele je zjistit příčiny záškoláctví. Důležitá je spolupráce mezi rodinou, školou, lékařem a OSPOD.      

U problémových žáků lze omlouvání dítěte lékařem dohodnout ve spolupráci s odborem sociální péče. Pokud má učitel přesvědčivé důkazy o záškoláctví, nemusí omluvenku od rodiče uznat a takovou absenci vede jako skryté záškoláctví. Třídní učitel vždy projedná tyto skutečnosti se zákonným zástupcem žáka, sepíše o tom záznam a informuje výchovného poradce a metodika prevence.

2.1 Neomluvená absence

  1. Neomluvená absence žáka do 10 hodin- třídní učitel pozve k projednání zákonného zástupce žáka za přítomnosti dalších kolegů z preventivního týmu školy. O jednání se provede zápis a obě strany ho podepíší.
  2. Pokud neomluvená absence přesáhne 25 hodin, škola oznámí tuto skutečnost na OSPOD.
  3. V případě opakovaného záškoláctví v průběhu školního roku následuje oznámení PČR jako zanedbávání školní docházky (spáchání trestného činu ohrožení mravní výchovy mládeže).

 3. Postup při svévolném opuštění třídy, školy

  • Svévolné opuštění třídy, školy je považováno za závažné porušení školního řádu.
  • O situaci jsou informování zákonní zástupci, popř. je vyžádána pomoc PČR.
  1. Šikana, kyberšikana

Šikana je definována jako jakékoliv vědomé a úmyslné, většinou opakované, chování, jehož cílem je ublížit, zesměšnit, ohrozit nebo zastrašovat žáka, popř. skupinu žáků. Zahrnuje fyzické a slovní útoky.

Kybešikana probíhá prostřednictvím elektronické komunikace (sociální sítě, SMS, e-mailové zprávy, internetové stránky).

Šikana se projevuje také v nepřímé podobě jako demonstrativní přehlížení a ignorování žáka či žáků třídní nebo jinou skupinou spolužáků.

 

4.1 Postup při řešení šikany, kyberšikany:

Při podezření na šikanu je nutné rychlé předávání informací mezi vyučujícími a preventivním týmem školy. Každý rozhovor vedený při vyšetřování je třeba zaznamenat doslovně. Důležité je vyhodnotit, o jakou fázi šikany se jedná, a samotný postup šetření přizpůsobit.

Je třeba zjistit:

  1. Kdo je oběť. Rozhovor s oběťmi. Zajistit jejich ochranu.
  2. Nalezení vhodných svědků- volit ty žáky, u kterých se předpokládá, že budou mluvit pravdu a patří k neutrálním osobám třídy. Je potřeba je ochránit před agresory (oslovit nenápadně, během přestávky, po vyučování). Zajistit důkazy.
  3. Informovat zákonné zástupce oběti, hovořit s nimi bez přítomnosti dítěte, zdůraznit jim zájem o bezpečí dítěte, ověřit si signály, zda rodiče zaznamenali nějaké projevy či změny v chování dítěte. Sdělení je potřeba provést citlivě, aby nedošlo k maření samotného vyšetřování.
  4. Provést rozhovor s agresory nejprve jednotlivě za přítomnosti více osob z preventivního týmu. Konfrontaci agresorů je možná v případě, že je dostatek důkazů.
  5. Potrestání agresorů podle Školního řádu.
  6. Vytvoření podpůrného programu pro oběť a maximálním ohledem na jeho bezpečnost.
  7. Seznámit zákonné zástupce s výsledky vyšetřování. Rodiče mají právo znát identitu agresora. V případě pokročilejší šikany doporučit spolupráci s PPP, klinickým psychologem či psychoterapeutem.
  8. Seznámit zákonné zástupce agresorů se závěry vyšetřování a způsobem potrestání v souladu se Školním řádem. Nikdy nezvat zákonné zástupce oběti a agresora, vyhnout se jejich přímé konfrontaci.
  9. Pokud se i přes všechna opatření ze strany školy a rodiny podaří agresorovi na oběť zaútočit, mají rodiče právo podat oznámení na PČR.
  10. Provést zápis o řešení a výsledcích šetření s návrhem na další práci s třídním kolektivem zahrnujícím i zvýšený dohled nad chováním žáků.

4.2 Pedagogický pracovník je svědkem šikany nebo přímého oznámení:

  1. Bezprostřední ochrana oběti (odvedení ze třídy, z místa útoku).
  2. Zabránění v domluvě agresorů.
  3. Informovat vedení školy a třídního učitele.
  4. Určit pedagogického pracovníka, který bude dohlížet na oběť a poskytne jí podporu.
  5. Kontaktovat zákonné zástupce oběti a citlivě je o události informovat, domluvit s nimi další zajištění bezpečnosti dítěte.
  6. Zahájit vyšetřování se svědky a agresory dle předchozího postupu.

4.3 Agresivní chování žáka vůči učiteli:

  1. S žákem se nehádat.
  2. Snížit hlas a udržovat o v klidné rovině, vyhodnotit stupeň agresivity žáka.
  3. Snažit se zajistit si podporu třídy bez zesměšňování agresora, nedopustit, aby se třída přidala na jeho stranu.

 

  

  1. Užívání návykových látek v prostředí školy

Distribuce dle paragrafu 187 trestního zákona a šíření OPL dle paragrafu 188 trestního zákona je v ČR zakázána a takové jednání je trestním činem nebo proviněním; škola je povinna tyto činnosti překazit a oznámit věc Policii ČR.

5.1 Tabák

5.1.1 Postup v případě přistižení žáka při kouření

  1. Zabránit žákovi v dalším užívání.
  2. Tabákový výrobek odebrat a zajistit.
  3. V případě, že to situace vyžaduje, zavolat záchrannou službu, poskytnout žákovi první pomoc.
  4. Pokud není žák schopen pokračovat ve výuce, informovat zákonného zástupce a vyzvat ho k vyzvednutí žáka.
  5. Sepsat záznam o události s podrobným vyjádřením žáka, zápis předat metodikovi prevence a třídnímu učiteli.
  6. Informovat vedení školy.
  7. Třídní učitel informuje zákonného zástupce o porušení zákazu kouření a seznámí ho s důsledky a sankcemi v souladu se Školním řádem.
  8. Školní metodik prevence poskytne zákonným zástupcům kontakty na pomáhající organizace a terapeutické pracovníky.
  9. Při opakování přečinu vyrozumí škola OSPOD.

5.1.2 Postup v případě zadržení tabákových výrobků u žáka

  1. Odebrat a zajistit tabákový výrobek.
  2. Ujistit se, že žák tabákový výrobek nepoužíval.
  3. Oznámit nález vedení školy a zajistit uložení tabákového výrobku v kanceláři školy.
  4. Pořídit o události stručný záznam (informace o zdroji tabákového výrobku) a předat metodikovi prevence a třídnímu učiteli.
  5. Třídní učitel informuje zákonného zástupce a navrhne výchovné opatření v souladu se Školním řádem.
  6. Při opakování vyrozumí škola OSPOD.

5.1.3 Postup v případě nálezu tabákového výrobku

  1. Nepodrobovat nález žádnému testu.
  2. Oznámit nález na vedení školy a zajistit uložení v kanceláři školy.
  3. Pořídit záznam a předat jej metodikovi prevence.

 

5.2 Alkohol

Ve škole i mimoškolních prostorách školy v době vyučování i na všech akcích školou pořádaných je zákaz konzumace alkoholu, podávání alkoholu osobám mladším 18 let je trestným činem nebo přestupkem.

Pracovník školy není oprávněn provádět testování žáka na přítomnost alkoholu. Testování může provádět pouze lékař nebo PČR.

 

5.2.1 Postup v případě zjištění užívání alkoholu žákem

  1. Zabránit žákovi v další konzumaci alkoholu.
  2. Alkohol odebrat a zajistit a informovat vedení školy, posoudit momentální stav žáka.
  3. V případě, že to situace vyžaduje, zavolat záchrannou službu, poskytnout žákovi první pomoc a následně informovat zákonného zástupce. Ten se informuje i v případě, že je žák schopen další výuky.
  4. O události sepsat záznam. Pokud to stav žáka umožňuje, přidat k zápisu podrobné vyjádření žáka a záznam předat metodikovi prevence a třídnímu učiteli.
  5. Pokud není žák schopen dále pokračovat ve výuce, je vyzván zákonný zástupce, aby si žáka vyzvedl ze školy.
  6. Třídní učitel navrhne výchovné opatření v souladu se Školním řádem a informuje o tom zákonného zástupce.
  7. V případě nedostupnosti zákonného zástupce vyrozumět OSPOD a vyžadovat spolupráci.
  8. Při opakování konzumace alkoholu ve škole vyrozumí škola OSPOD.
  9. V případě zájmu zákonných zástupců škola poskytne kontakty na pomáhající organizace.

5.2.2 Postup při zadržení alkoholu u žáka

  1. Odebrat a zajistit alkohol.
  2. Ujistit se, že žák alkohol neužíval.
  3. Oznámit nález vedení školy a zajistit uložení alkoholu v kanceláři školy.
  4. Pořídit o události stručný záznam (informace o zdroji alkoholu) a předat metodikovi prevence a třídnímu učiteli.
  5. Třídní učitel informuje zákonného zástupce a navrhne výchovné opatření v souladu se Školním řádem.
  6. Při opakování vyrozumí škola OSPOD.
  7. V případě podezření, že alkohol obsahuje i jiné příměsi, je nutné ihned předat tekutinu PČR na analýzu.

5.2.3 Postup při nálezu alkoholu ve škole

  1. Nepodrobovat nález žádnému testu.
  2. Oznámit nález na vedení školy a zajistit uložení v kanceláři školy.
  3. Pořídit záznam a předat jej metodikovi prevence.
  4. Podezřelé okolnosti nálezu ohlásí ředitel na PČR.

 

5.3 Návykové látky

Ve škole, v prostorách školy i na akcích pořádaných školou je zakázána výroba, distribuce, přechovávání i propagace omamných a psychotropních látek (OPL) bez ohledu na věk a prostředí, ve kterém by k tomu docházelo. Zakázané je i navádění k užívání těchto látek. Je zakázáno vstupovat pod vlivem OPL do školy, školní pozemky či se pod vlivem účastnit akcí pořádaných školou; za porušení tohoto zákazu jsou školním řádem stanoveny sankce - ten, kdo se hodnověrným způsobem dozví, že jiný připravuje nebo páchá trestný čin nedovolené výroby, držení, distribuce a propagace, se sám vystavuje trestnímu stíhání, když vše neoznámí Policii ČR.

 

 5.3.1 Postup v případě zjištění konzumace OPL žákem

  1. Zabránit žákovi v další konzumaci OPL.
  2. Odebrat a zajistit OPL v kanceláři školy a informovat vedení školy.
  3. Zajistit dohled nad žákem v oddělené místnosti do doby, než si jej vyzvedne zákonný zástupce nebo lékař podle závažnosti momentálního stavu žáka. Zákonnému zástupci doporučit lékařskou prohlídku žáka.
  4. V případě, že to situace vyžaduje, zavolat záchrannou službu, poskytnout žákovi první pomoc a následně informovat zákonného zástupce.
  5. O události sepsat záznam. Pokud to stav žáka umožňuje, přidat k zápisu podrobné vyjádření žáka a záznam předat metodikovi prevence a třídnímu učiteli.
  6. V případě nedostupnosti zákonného zástupce vyrozumět OSPOD a vyžadovat spolupráci. I v případě dostupnosti škola splní oznamovací povinnost k OSPOD.
  7. Třídní učitel navrhne výchovné opatření v souladu se Školním řádem a informuje o tom zákonného zástupce.
  8. V případě zájmu zákonných zástupců škola poskytne kontakty na pomáhající organizace.

 

5.3.2 Postup v případě nálezu OPL u žáka

  1. Nepodrobovat OPL žádnému testu.
  2. Ujistit se, že žák OPL nekonzumoval.
  3. Oznámit nález na vedení školy.
  4. Zajistit nález, vložit nalezený materiál do obálky, označit datem, časem a místem nálezu, přelepit a orazítkovat- vložit do trezoru školy (to vše za přítomnosti dalšího pedagogického pracovníka).
  5. Pořídit záznam s podrobným vyjádřením a podpisem žáka. Pokud záznam odmítne podepsat, uvede se tato skutečnost do zápisu. Zápis předat metodikovi prevence a třídnímu učiteli.
  6. Škola ohlásí nález na PČR a informuje zákonného zástupce.
  7. Třídní učitel navrhne výchovné opatření v souladu se Školním řádem, proběhne hlášení na OSPOD.

5.3.3 Postup při podezření na uchovávání OPL žákem

  1. Škola bezodkladně vyrozumí PČR, zkonzultuje další postup, informuje zákonného zástupce.
  2. Do příjezdu PČR je žák izolován od ostatních pod dohledem pedagogického pracovníka.
  3. Žádný z pracovníků školy neprovádí osobní prohlídku ani prohlídku věcí žáka.
  4. Škola oznámí věc na OSPOD.

Distribuce OPL je považována za protiprávní jednání. Je proto zakázána a může být kvalifikována jako trestný čin, množství není rozhodující. Přechovávání OPL je protiprávní jednání; množství, které má žák u sebe, je rozhodující pro to, aby bylo toto jednání specifikováno buď jako přestupek (menší množství), nebo jako trestný čin (více než málo).

5.3.4 Postup v případě nálezu OPL ve škole

  1. Nepodrobovat OPL žádnému testu.
  2. Oznámit nález na vedení školy.
  3. Zajistit nález- vložit nalezený materiál do obálky, označit datem, časem a místem nálezu, přelepit a orazítkovat- vložit do trezoru školy (to vše za přítomnosti dalšího pedagogického pracovníka).
  4. Pořídit záznam a předat ho metodikovi prevence a třídnímu učiteli.
  5. Škola ohlásí nález na PČR a informuje zákonného zástupce.

5.3.5 Postup při objevení dealera OPL ve škole

  1. Ihned informovat o dané situaci PČR.
  2. Ve spolupráci s PČR podniknout další nezbytné kroky.

  

  1. Krádeže

Krádeže jsou protiprávním jednáním. V případě, že se škola o takovémto jednání dozví, je povinna tuto skutečnost buď ohlásit orgánům činným v trestním řízení, nebo doporučit poškozenému (jeho zákonnému zástupci) obrátit se na tyto orgány. V případě, že se žák stane svědkem krádeže, je povinen toto ohlásit pedagogickému pracovníkovi školy; pokud krádež neohlásí, může to být později chápáno tak, že se na krádeži podílel jako spolupachatel.

6.1 Postup při řešení krádeže

  1. Sepsat záznam o krádeži s poškozeným, popř. svědky krádeže.
  2. Informovat vedení školy.
  3. Snažit se zjistit příčinu krádeže.
  4. Preferovat nápravu vztahu mezi poškozeným a pachatelem krádeže- vrácení odcizené věci, omluva a nabídka kompenzace.
  5. Krádež většího rozsahu může oznámit ředitel školy PČR.
  6. Pokud se nejedná o majetek školy, poučí škola poškozeného o možnost podání trestního oznámení.
  7. Třídní učitel navrhne výchovné opatření v souladu se Školním řádem a informuje zákonné zástupce.
  8. Při opakování přečinu škola dává hlášení na OSPOD.

Pokud bylo při krádeži použito násilí pro jinému žáku, ředitel školy toto vždy oznámí na PČR.

 7. Vandalismus, poškození školního majetku

  • Vyhotovení záznamu o vzniku škody+ fotodokumentace.
  • Pokusit se najít viníka a svědky.
  • Informovat vedení školy.
  • Informovat zákonného zástupce viníka a vyzvat ho k nápravě/ úhradě škody, dále mu sdělit vyvození sankcí v souladu se Školním řádem.
  • Pokud je úmyslně způsobená škoda většího rozsahu (nad 5000 Kč) a ten, kdo škodu způsobil, není ochoten ji nahradit, je potřeba splnit oznamovací povinnost PČR.
  • V případě opakovaného chování škola splní oznamovací povinnost k OSPOD.
  • Bude-li při šetření vandalismu zjištěno, že se na této újmě na majetku školy podíleli také další žáci školy (byť by jen tomuto přečinu přihlíželi), bude s nimi nakládáno jako s viníky a budou potrestáni dle Školního řádu.

Fakultní základní škola Ústí nad Labem, České mládeže 230/2, příspěvková organizace

Motto: Škola by měla být místem radostné tvůrčí práce, kterou se od sebe děti a dospělí učí, a tak se vzájemně obohacují